«Багатоликий Ізраїль»

Written by lara on . Posted in Новости

В експозиції представлено 39 творів живопису і графіки, переданих Об’єднанням професійних художників Ізраїлю в дар Херсонському обласному художньому музею в ознаменування 135-річчя від дня народження Олексія Олексійовича Шовкуненка. Цей щедрий подарунок розширить уявлення херсонців і гостей нашого міста про минуле Землі Обітованої і сьогодення Ізраїлю як країни, зацікавленої в розвитку дружніх відносин з усіма молодими державами, що з’явилися на пострадянському просторі. Для Ізраїлю – в рамках існуючої моделі міжнародних відносин – це закономірно, оскільки кожен п’ятий громадянин цієї країни має коріння, які тісно пов’язують його з містами і селами країн Східної Європи.

Об’єднання професійних художників Ізраїлю створено 15 квітня 2003 року. Метою організації є підтримка та вдосконалення професійного рівня, розвиток творчих якостей у художників, скульпторів, мистецтвознавців та зміцнення міжнародних культурних зв’язків.

Об’єднанням професійних художників Ізраїлю, спільно з художніми музеями Харкова, Миколаєва, Чернігова, Черкас, Умані, Тернополя, з меморіальними музеями Одеси і Києва, були здійснені міжнародні благодійні некомерційні проекти. Відтепер цей список поповнив і Херсон. Колекції, передані єврейськими художниками в дар музеям, як правило, пов’язані з культурою регіону, для якого призначений проект, але водночас вони завжди відтворюють позитивний образ Ізраїлю як країни миру. Це стимулює професійний ріст і рівень духовної самосвідомості всіх членів Об’єднання. У самому акті благодійності митців є щось споріднене метафоричному оновленню духу, за яким йшли прочани в цю землю і, одухотворені, надалі несли людству Світло. Роботи художників передають відчуття емоційного і духовного підйому та настрою, яке вони відчувають, але в той же час, це і створення фонду культурної спадщини сучасного ізраїльського образотворчого мистецтва у світовому музейному просторі.

Зібрання Херсонського художнього музею поповнилося завдяки посередництву і невтомності доктора філологічних наук, мистецтвознавця, дійсного члена Ізраїльської незалежної академії розвитку наук, члена правління Об’єднання професійних художників Ізраїлю, автора ідеї та концепції проекту Галини Подольської. Вона багато робить для того, щоб міцніли і розвивалися міжнародні відносини Ізраїлю з іноземними державами, в тому числі з Україною.

Сучасні напрямки світового живопису прагнуть розширити рамки ізраїльського мистецтва як унікальної форми вираження єврейської культури і як діючого компонента західного мистецтва, вивести його за межі традиційних концепцій і матеріалів. Техніка виконання вдосконалюється, використовуються нові прийоми і матеріали, в пошуках персонажів єврейські митці звертаються як до національних, так і загальнолюдських мотивів, біблійні сюжети поєднуються із сучасними прийомами зображення людських емоцій. У роботах ізраїльських майстрів сьогодення простежується динамізм, орієнтація на досягнення західної культури і одночасно прагнення до національної самоідентифікації та використання традиційних концепцій.

АннаЗарницька. Єрусалим

В добірку «Багатоликий Ізраїль» увійшло 39 творів олійного живопису та графіки (ксилографія, акварель) Тематично роботи підібрані так, щоб дати естетико-просвітницьке уявлення про природу та історію Землі Обітованої. Значна їх частина написана з натури – з більшим чи меншим наближенням до об’єкта зображення. Це урбаністичні пейзажі та твори, пов’язані з природою Святої Землі. Деякі з робіт натхненні традиціями іудаїзму, сюжетами Тори, історичними пам’ятками. Частина колекції «Багатоликий Ізраїль» присвячена Єрусалиму як духовній столиці світу та місту культурної толерантності.

Анатолій Фінкель. Місто червоними дахами. Під’їжджаючи до Єрусалиму

Роботи Бориса Геймана, Анни Зарницької, Бориса Котляра, Анатолія Мітли, Дмитра Могилевського, Йосипа Капеляна, Германа Непомнящего, Андрія Софьїна, Анатолія Фінкеля, Григорія Фірера, Михайла Шапіра дають уявлення про архітектурну та духовну своєрідность багатоликого близькосхідного міста, в межах якого нічого не можна порушувати. Такий головний із законів духовної столиці світу. На полотні Дмитра Могилевського «Місто Давида» (2019) зображена Вежа Давида – один із символів Єрусалиму і його легендарного царя. Дякуючи Андрію Софьїну з даху Австрійського хоспісу нам відкривається вид на Старе місто – одного з найромантичніших європейських куточків Єрусалиму. Це місце, де можна перепочити в тіні зеленого саду за чашкою кави, долучаючись до шуму арабського базару, що доноситься з багатолюдних торговельних вуличок (Єрусалим. Вид на Храм Гробу Господнього. 2019).

Герман Непомнящий. Вечірній Єрусалим

Робота Бориса Геймана пов’язана з християнським ликом Єрусалиму та присвячена одній з найбільш примітних в Старому місті будівель – німецькому католицькому абатству – володінню ордена бенедиктинців в Єрусалимі (Абатство Дорміціон. 2019). Серед робіт, присвячених Єрусалиму, дещо осібно сприймається полотно Йосипа Капеляна, оскільки зображений на ньому монастир не знаходиться в межах Старого міста. Перед глядачем – Долина Хреста, де розташований знаменитий чоловічий монастир Святого Хреста Єрусалимської православної церкви. Відповідно до одного з переказів, на місці його будівлі виростало Древо Хреста Господнього (Єрусалим. Монастир Святого Хреста. 2016).

Григорій Фірер. Негев. Діалог із Шагалом

Панорамні роботи Людмили Беренштейн (Іудейська пустеля. Бедуїнське поселення Хамайса. 2019), В’ячеслава Ільяєва (Монастир Бейт-Джамаль. 2019), Григорія Фірера (Негев. Діалог із Шагалом. 2013) відкривають безкраї простори Іудейської пустелі і «обличчя» могутнього Негева. У роботах митців багато повітря і простору, просоченого біблійним духом, де навіть каміння уособлюють генезис єврейського народу. На найміцнішому з каменів – наріжному – був заснований Єрусалим.

Етюдний пейзаж Олександри Ільяєвої присвячений бедуїнським поселенням, розкиданим по неосяжній Іудейській пустелі. Поселення Хамайса розташовано серед розпечених гір, поруч з якими знаходяться родючі пасовища (Іудейська пустеля. Бедуїнське поселення. 2019). Натюрморт «Соняшники» (2019), виконаний вихідцем з України Андрієм Чібісовим в реалістичній манері, потрапляє в споріднену точку, підкреслюючи тотожність квітки сонця в наших культурах, в глибинах яких закладена спільність естетичного сприйняття.

Благодійний проект «Багатоликий Ізраїль» допоможе втіленню головної мети кожного сучасного музею, яка полягає в поповненні та якісному оновленні фонду для формування повноцінної виставкової діяльності, відкритті нових імен в історії світового образотворчого мистецтва. Він є ще одним кроком на шляху до культурного співробітництва між нашими народами. Цей щедрий дар, за який ми безмежно вдячні, є реальним культурно-просвітницьким внеском в цей процес Об’єднання професійних художників Ізраїлю і особисто мистецтвознавця Галини Подольської.

Tags: ,

Leave a comment