«Країна кольорових пазлів»

Написано lara в . Опубликовано в Новини

“Сину мій, лелече, перебиті крила,
я тебе для щастя-світла народила,
підніми до мене невеселі очі,
день настане – лунко в небо заклекочеш.
Ну а доки день той ще до нас далеко,
я для тебе – крила, сину мій, лелеко…”
(Рядки з вірша, написаного невідомою мамою дитини-аутиста)

В Херсонському художньому музеї півтора роки відбувався освітній проект «Музейна педагогіка для дітей з аутизмом», завдяки якому діти долучилися до знайомства з мистецтвом через виставки, а також на заняттях в музейній вітальні виконували творчі завдання з дрібної моторики. Як продовження цього проекту 2 квітня, у День розповсюдження інформації про проблеми аутизму, планувалося відкрити виставку малюнків дітей з аутизмом під назвою «Країна кольорових пазлів». Карантин відтермінував старт цього проекту, але не скасував.

Аутизм – це стан, при якому порушена здатність спілкуватися з іншими людьми. Люди з аутизмом часто інакше сприймають кольори, звуки, дотики, запахи, розташування предметів у просторі. Причини аутизму поки невідомі. Основним способом корекції цього стану вважається лікувальна педагогіка: обережне навчання соціальним навичкам і якогось способу спілкування.

Одним з головних проявів аутизму у дитини найчастіше є його замкненість і нездатність донести до оточуючих свої бажання. Витягнути таку дитину з його «панцира» і навчити спілкуватися із зовнішнім світом можна тільки за допомогою спеціальних арт-методик. Репрезентовані в експозиції роботи ще раз доводять, що при належному використанні цих розробок дитина з аутизмом може створити справжню картину – щиру і багатогранну!

Методика ARTDAYCARE заснована на одному з розділів арт-терапії – ізотерапії, яка, використовуючи різні кольорові гами та матеріали для роботи, допомагає подолати дітям їхні страхи, створити ситуацію успіху і розвивати фантазію. Вона також має величезне корекційне значення для розвитку дрібної моторики пальців рук.

Відомо, що дитина-аутист мислить образами, які вона використовує в створенні свого малюнку. Можливо, їй навіть простіше намалювати свої потреби та бажання, особливо якщо дитина не говорить. Це одна з методик залучення малюка в спілкування з дорослими. Необхідно лише підштовхнути його до цього через різні дії, пов’язані з малюванням.

Діти-аутисти сприймають світ в деталях, «складаючи» його як пазл. Вони дуже добрі та розумні, можуть бути як гіперактивними, так і малоактивними, ховати свій талант до певного віку, а потім виплеснути його і створювати чудові картини. А ще вони чутливі і кожен день проробляють величезну роботу: намагаються не боятися звичайних звуків, людей, вчаться довіряти світу, що оточуючує їх. Батьки аутистів проживають різні етапи прояви хвороби і проходять їх разом зі своїми дітьми. Їм дуже боляче, коли сторонні люди приймають хворобу за непослух, роблять різкі й образливі зауваження. Вони по крупинці нанизують навіть найменший успіх на нитку, яка називається прогресом і стає путівкою їх дітей у доросле самостійне життя.

В рамках освітнього проекту «Херсонський художній музей – дітям-аутистам» репрезентовано виставку «Країна кольорових пазлів», в експозиції якої представлено роботи Олександри Авдєєвої (19 років), Марії Гайдай (15 років), Кристини-Юлії Крошкіної (20 років), Марії Пашко (10 років), Матвія Пашка (8 років), Ярослава Полякова (10 років)

Олександра Авдєєва почала малювати у дуже ранньому віці – 1,5-2 роки. З часом її різнокольорові каракулі, якими вона «прикрашала» все, що потрапляло під руку, в тому числі і стіни оселі, становилися справжніми маленькими шедеврами, що відображали її уявлення і фантазії. Роботи дівчини, як і малюнки інших експонентів виставки, дуже барвисті і декоративні, насичені колірними контрастами, що в поєднанні з лініями передають загальний настрій творів. У кожній роботі Олександри, у тому числі і графічних, яким вона віддає перевагу, є своя непередавана привабливість її відчуттів від природи, квітів, тварин та персонажів, що народилися в уяві дівчини. Олександра Авдєєва – учасниця багатьох виставок, у тому числі персональної. Зі слів її педагога Ганни Олегівни Файнштейн, вона дуже талановита і самобутня.

Малюнок Олександри Авдєєвої

Для Марії Гайдай це перша серйозна виставка, в якій вона бере участь. Дівчина почала малювати кілька років тому, але її яскраві роботи, нехай часто і скопійовані, є великим досягненням Маші, її мами та викладача. Можливо, це перший крок дівчини у творче життя як справжньої художниці. Вже у дворічному віці Марійка дуже любила змішувати пальцями фарби і спостерігати, що з цього виходило. Судячи з усього, колір, якому Марія завжди віддає перевагу – синій. У тринадцять років вона почала відвідувати уроки живопису (педагог Ганна Олегівна Файнштейн). Маша прекрасно справляється з ліпленням і самостійно створює з пластиліну цілі панно, дуже складні за своєю структурою. ЇЇ роботи виставлялися на виставках в Обласній дитячій бібліотеці та Палаці дитячої творчості.

Малюнок Марії Гайдай

Приваблюють око яскраві твори брата і сестри Пашко – Марії та Матвія, які вже кілька років навчаються живопису та ліпленню у Ганни Олегівни Файнштейн. Зі слів педагога, Марійка – допитлива і дуже здатна до творчості, віддає перевагу живопису.

ЇЇ молодший брат, який також любить малювати та ліпити, намагається не відставати від сестрички, дивуючи незвичайною соковитою мальовничістю своїх робіт.

Малюнок Марії Пашко

Малюнок Матвія Пашка

В експозиції репрезентовано декілька творів дуже творчої натури – Кристини-Юлії Крошкіної, здібності якої розвивалися завдяки її сестрі та прийомним батькам. Дівчина любить танцювати, бере участь як акторка у виставах інклюзивного лялькового театру і, безумовно, займається малюванням, використовуючи акварельні та акрилові фарби. ЇЇ роботи виконані в яскравих соковитих кольорах. Вони символічні і дивують своїми сюжетами. Як стверджує сама художниця, її мета «передати людям щось важливе, що пов’язано з єдністю всього сущого, безумовною любов’ю і глибоким сприйняттям дійсності, минаючи кордони старих і віджилих своє стереотипів». З дитинства дівчина захоплюється йогою, індійською культурою та релігією, тому більшість її малюнків просякнуті темами сакрального містицизму цієї загадкової країни. Роботи Юлії захищені авторським правом, деякі з них знаходяться в приватних колекціях Європи та України.

Робота Кристини-Юлії Крошкіної. Полотно, олія

В експозиції представлено твори талановитого і працьовитого Ярослава Полякова. Зі своїм педагогом Ганною Олегівною Файнштейн він займається лише рік. Малює наполегливо, із задоволенням, часто імпульсивно. Вдома завжди самостійно опрацьовує тему заняття. Любить зображувати людей і тварин, йому чудово вдаються і натюрморти.

Творчість дітей-аутистів нікого не залишить байдужими. Їхні прекрасні роботи зайвий раз підтверджують, що вони – не просто діти, вони – дуже талановиті діти. Талановиті всупереч…

Малюнок Ярослава Полякова

Співробітники музею висловлюють свою подяку за творчий підхід в роботі педагогу Ганні Олегівні Файнштейн, словами якої ми також висловлюємо нашу величезну повагу всім батькам цих дивовижних дітей: «Всі батьки моїх учнів заслуговують найтепліших слів і поваги! Тільки завдяки їхнім зусиллям діти розвиваються і творять красу…»

Педагог Ганна Олегівна Файнштейн з учнями

Наталя Кольцова,
завідуюча науково-експозіційного відділу

Тегі: ,

Залиште коментар