Віяння мінливої моди

Написано lara в . Опубликовано в Новини

Ледь людство навчилося виробляти найпростіші тканини й шити найневигадливіші шати, одяг став не тільки засобом захисту від негоди, а й символом складних явищ соціального життя, які знайшли відображення у творах мистецтва.

Кожна нація, у будь-яку історичну епоху, сповідувала тенденції саме своєї власної моди, що з плином століть еволюціонувала під впливом культурних контактів, вдосконалення технологій та розширення торгових зв’язків. У порівнянні з іншими видами мистецтва, мода має унікальну можливість широко і майже миттєво реагувати на події в житті того чи іншого народу, а також на зміну естетичних та ідеологічних течій в духовній сфері.

Невідомий художник з родини Аргунових. Дама в мереживній накидці. І половина ХІХ ст. Полотно, олія.

В експозиції репрезентовано 29 творів живопису ХІХ – першої половини ХХ ст., в яких одяг представлених персонажів грає дуже важливу роль – перш за все тому, що дає можливість скласти глибоке уявлення про особистість кожного із зображених. Зарозумілість, інтелігентність, скритність, витонченість, добросердість або суворість – всі ці риси позначаються не тільки на зовнішності людини, але і в її одязі. Деталі вбрання та інтер’єру іноді розповідають більше найдокладнішої біографії.

Невідомий художник. Дама в чорній сукні. І половина ХІХ ст. Полотно, олія

Яскравими, вражаючими екстравагантністю та красою, постають перед нами образи жінок, в яких представлено чи не весь спектр жіночих характерів: гордовита холодність (Невідомий художник. Дама в мережевій накидці. І половина ХІХ ст.), ніжна м’якість і мрійливість (Невідомий художник. Жіночий портрет. Початок ХІХ ст.), душевна чарівність (Микола Харитонов. Портрет Марії Валентинівни Шаляпіної. Початок ХХ ст.), скромність і замкненість (Іван Горюшкін-Сорокопудов. Стара Москва) тощо.

Крім того, образи з минулого дають можливість уявити, як на зовнішність і внутрішній світ людини впливають мистецтво, оточення і, без сумніву, мода (Микола Богданов-Бєльський. Портрет співачки Медеї Фігнер).

Михайло Брянський. Портрет дівчини у вишиваній сукні. Полотно, олія

Приглушені фарби полотна «Дама у чорній сукні» викликають у пам’яті роботи старовинних майстрів. Про високе становище в суспільстві вказують гордовита постава, прикраси та розкішна чорна сукня портретованої, але водночас в її зовнішності присутні якась таємничість і чарівність, що змушує бачити насамперед красиву і розумну жінку, а не просто представницю вищого світу.

Микола Богданов-Бєльський. Портрет співачки Медеї Фігнер. Полотно, олія

Майстерно виконаний і «Портрет дами у білому чіпці» (І половина ХІХ ст.). Непомітний наряд немолодої вже жінки немов підкреслює стриманість її зовнішнього вигляду.

В експозиції представлено твір художника Михайла Брянського, життя якого нерозривно пов’язане з Україною. Ефектність його полотна «Портрет дівчини у вишиваній сукні» підсилюється яскравими колірними переплетіннями вишитих візерунків національного одягу молодої українки.

Творчість талановитого російського живописця Миколи Богданова-Бєльського репрезентовано портретом знаменитої оперної співачки Медеї Фігнер, зображеної у повний зріст біля білого роялю. На жінці одягнена досить скромна жовта сукня, прикрашена мереживом, що додає портрету ліричного відтінку і камерності.

Родзинкою експозиції є полотно одного з улюблених учнів Іллі Рєпіна, відомого майстра живопису Миколи Харитонова, який створив чудовий портрет Марії Валентинівни Шаляпіної (уродженої Елухен, другої жінки знаменитого оперного співака Федора Шаляпіна) При зовнішній стриманості колірної гами вишуканої сукні, він одразу привертає до себе увагу елегантністю і витонченістю виконання та майстерним розкриттям образу.

Микола Харитонов. Портрет Марії Валентинівни Шаляпіної. Полотно, олія

Никанор Тютрюмов. Портрет сановника (Голова таємної канцелярії граф Д.М. Блудов). 1865. Полотно, олія

Арсеній Тропінін ? Портрет братів Рубінштейнів. Полотно, олія

Відносно невелика експозиція познайомить також із так званим «мундирним портретом» (Ніканор Тютрюмов. Портрет сановника. 1865; Невідомий художник. Чоловічий портрет. Початок ХІХ ст. ), зображеннями чоловіків і жінок – представників різних прошарків суспільства, дитячим камерним портретом братів Рубінштейнів (? Арсеній Тропінін) та експресивним, психологічно напруженим, виконаним соковитими кольорами полотном Валерія Якобі – неперевершеним майстром історичної картини (Засідання міністрів. 1871).

Всі представлені полотна, завдяки чарівному пензлю живописців, дають можливість зазирнути в далеке минуле, на мить долучитися до його побуту, традицій і, звичайно, примх такої мінливої моди…

Валерій Якобі. Засідання міністрів. 1871. Полотно, олія

Тегі: , , ,

Залиште коментар