«У монастирського настоятеля» Августа фон Байєра

Народився Август фон Байєр у 1803 р. в католицькій аристократичній родині у Роршах. В середині 1920-х років Август фон Байєр від’їздить у Мюнхен з наміром вивчати архітектуру та живопис. Далі художник успішно поєднує у своїй роботі обидва види мистецтва. У 1840 р. фон Байєр переїздить до Баден-Бадену, де його робота привертає велике коло шанувальників, серед яких Фрідріх Вільгельм IV та королева Августа. У 1953 р. фон Байєра назначають реставратором Великого князівства Бадена. Останні роки життя до самої смерті у 1875 р. художник живе та працює у Карлсруе.

Август фон Байєр У монастирського настоятеля

Найвідоміша тема живопису художника – інтер’єр, який він не тільки писав, а й створював власноруч. Також Августа фон Байєра можна назвати художником історичного жанру. Картина «У монастирського настоятеля» – це успішне поєднання історичного та інтер’єрного жанрів. Це одне із найбільш загадкових за сюжетом полотен у зібранні музею. Складно сказати, що саме є сюжетною подією, але перед нами, безумовно, хвилююча сцена з монастирського життя, яке, треба сказати, фон Байєр добре знав – зі всіма його подіями, інтригами та таємницями.

Тож розглянемо саму роботу. В лівій її частині зображено приголомшливий інтер’єр середньовічного собору. Правда, до нього ще треба придивитись, бо на полотні бракує світла (але не за задумом митця, а тому, що за більш ніж сто років потемнів поверхневий шар лаку). Праворуч зображено динамічну сцену – в кутку кімнати схвильований ченець повідомляє щось настоятелю і вказує у бік, де – в центрі композиції, в єдиному освітленому сонячним промінням місці – стоїть другий ченець, якого художник зображує спиною до глядача. З одного боку, ця постать сприймається як головна, а з іншого – як таємниче прихована. Ми не можемо бачити виразу обличчя ченця. Ми навіть не знаємо – чи то ченець, чи хтось загадковий у чернечому одязі. Але за впевненою твердою поставою навіть зі спини можна вгледіти спокійний і разом з тим рішучий характер замисленого героя. Чи можна назвати цю сцену історичною? Не зовсім, це, в певній мірі, художня уява. Кого саме передав на полотні художник, про це ми навряд чи дізнаємось.

Творчий доробок фон Байєра більшою частиною зберігся в Європі. В Україні більше немає жодної картини його пензля. І дуже приємно, що вищезгаданий твір знаходиться у колекції херсонського музею.

#MuseumFromHome #art_museum_ks #masterpiece #art