Живописна Україна. Кам’янець-Подільський

Написано lara в . Опубликовано в Живописна Україна

В рамках проекту «Живописна Україна» ми з вами відправляємось у подорож на Західну Україну — до міста, яке майже цілком можна назвати архітектурним заповідником. Пунктом нашого призначення буде Кам’янець-Подільський.

За легендами, першу фортецю на цій території було засновано ще за часів Київської Русі як один із форпостів держави. А буквально за її «спиною» поступово виросло місто, що стратегічно розташувалось на острові, утвореному каньйоном річки Смотрич. Старе місто, як його прийнято називати, обнесено мурами, і до нього вела лише одна дорога через фортецю та арочний Замковий міст. Все це в купі з природним ландшафтом утворювало майже неприступний комплекс укріплень. За всю історію існування фортеці її було завойовано лише кілька разів.

На фото Кам’янець-Подільська фортеця має майже той самий ракурс, що й на роботі Володимира Масика (див. нижче)

Спочатку Кам’янець-Подільська фортеця була дерев’яною, а кам’яне укріплення було зведене литовськими Коріатовичами. Вперше у письмових джерелах фортеця згадується у грамоті Юрія Коріатовича в 1374 році. Вже в той час частину дерев’яних укріплень було замінено на кам’яні. В середині ХVI століття замок активно розбудовувався і набув свого сучасного вигляду — витягнутий багатогранник фортеці, обнесений товстими мурами з баштами на кожному розі. Кожна з башт, а їх збереглось 11, мала власну назву (Біла, Ковпак, Ляська, Денна, Водна та інші) і легенди, з ними пов’язані. У найбільшій з них, Папській, яку було зведено на гроші Папи Римського Юлія II, за легендою, було ув’язнено Устима Кармелюка.

Щоб почути решту легенд, варто відвідати Кам’янець-Подільську фортецю. Зараз це національний історико-архітектурний заповідник, на території якого активно проводяться екскурсії та щорічні фестивалі.

У нашій колекції зберігаються дві графічні роботи із панорамним зображенням Кам’янець-Подільської фортеці, створені двома відомими українськими художниками-графіками, які здебільшого працювали у галузі книжкової ілюстрації – Володимиром Масиком та Анатоліем Домничем. Обираючи один об’єкт зображення, митці використовують два абсолютно різні способи його передачі.

Анатолій Домнич. З серії «Фортеці і замки України». Фортеця в Кам’янець-Подільському ХІV-ХVІ ст. 1985. Папір, кольорова ліногравюра. Триптих на трьох аркушах

Анатолій Домнич створив триптих, що складається у горизонтальну панораму замку. Фортеця зливається з ландшафтом і водночас височіє над ним масивним силуетом мурів і башт.

Володимир Масик. Кам’янець-Подільська фортеця. 1963. Папір, ксилографія

Володимир Масик подає нам панораму замку згори, від головної міської брами. У своїй роботі художнику вдалося передати не лише достовірний вигляд Кам’янець-Подільської фортеці, але і створити її ліричний образ «свідка давніх часів», що і досі, здавалось би, «стоїть на сторожі» довколишніх просторів і за минулі сотні років сама стала їхньою невід’ємною частиною.

Анна Фурса, наукова співробітниця

Тегі: , , , ,