“Жіночий погляд” її мистецтва

Творчість Венери Такаєвої – однієї з провідних майстринь акварелі та живопису на Херсонщині – завжди асоціюється з літом, жіночістю, красою. Адже вона співець щасливої жіночої долі, творчої і успішної жінки. Навіть саме ім’я художниці нагадує про чарівну міфічну красуню.

Венера Такаєва. Натюрморт з білою квіткою. 1988. Папір, акварель

Венера Губайдулівна народилася 28 листопада 1931 р. в м. Уфі, що є столицею Башкірії. За прикладом багатьох юнаків і дівчат, ще зовсім юною вона вирушила до Москви. Навчалася там в художній школі при Академії мистецтв СРСР. Потім повернулася додому і поступила на художнє відділення Уфимського училища мистецтв. З середини 50-тих років переїхала до Херсону і почала брати участь в обласних, республіканських, всесоюзних, зарубіжних виставках. На початку 70-х років палко захоплюється аквареллю на хвилі загального підйому інтересу до цієї техніки у молодого покоління художників. Виставки у Києві групи українських акварелістів, серед яких відомі імена Володимира Голованова, Якова Басова, інтернаціональні виставки у Москві, роботи росіян Сергія Фонвізіна, Володимира Рудакова мали безпосередній вплив на художницю. Саме тоді вона виявила неабиякий хист до акварелі. Її роботи експонувалися в Росії, Польщі, Канаді, Угорщині, США, Італії, Бельгії, Голландії, Франції. В 1976 р. молода талановита майстриня прийнята у Національну Спілку художників України. За вагомі успіхи та досягнення у мистецтві в 1997 р. Венері Такаєвій було присвоєно звання Заслуженого художника України.

Венера Такаєва. Портрет студентки Марії Бондар. 1980. Папір, акварель

Венера Такаєва. Троянди. 1984. Папір, акварель

Венера Такаєва. Шестикласниці. 1981. Папір, акварель

Такаєва – художник тонкий та вибагливий до себе. Вона прагне досконалості в кожному своєму творі, і тому їй вдаються як акварелі, так і живописні картини. У творчому доробку художниці переважають такі жанри, як портрет і натюрморт. Вони відображають бажання художниці втілити душевну красу людини, виявити дорогоцінність кожної особистості, красу повсякденного світу речей. На думку художниці, мистецтво повинно протистояти агресії та руйнації, негативним явищам сучасності силою краси, оптимізму, правди.

Венера Такаєва. Натюрморт , 1970-ті рр. Папір, акварель

Робота над твором для Такаєвої – велика радість, без якої вона не уявляє свого життя. Творчість надає їй необхідного запасу життєвих сил, підіймає настрій, розганяє хмари недолі. Мабуть, тому її твори відзначаються невимушеністю композиції, яскравістю кольору, позитивністю образів. Майстерність, що походить від поваги до школи старих майстрів, разом з легкістю і м’якістю художньо-пластичного трактування, відчуттям гармонійного балансу плями і лінії, форми і змісту досягають свого органічного поєднання у багатьох її творах.

Венера Такаєва. Віта. 1991. Папір, акварель

На її портретах – переважно жінки, і це природно. Серед них красуні-студентки, замислені інтелектуалки, блискучі артистки і бізнес-дами. Більшість з них – яскраві особистості, які успішно будують своє життя, наполегливо і творчо працюють, впевнено і оптимістично почуваються в сучасному світі. Їхні портрети створені після довгого спілкування і є результатом вивчення художницею психології та характеру своїх моделей. Кожний такий портрет відрізняє вишукана колірна гама, підкреслена виразність образу, яка досягається за рахунок живописного тла, деталей інтер’єру або аксесуарів, які властиві саме для цієї жінки. Такаєва створила портрети херсонської мистецтвознавиці Наталії Пашкевич (2000-ні рр.), портрет Заслуженої артистки України Наталії Лелеко (2004 р.) тощо. В цілому живописним роботам Такаєвої властиві яскравий колорит, мажорність образного ладу. Її творча манера відзначається розкутістю, впевненістю, потужною силою.

В колекції Херсонського художнього музею ім. О.О. Шовкуненка знаходиться п’ятнадцять творів Такаєвої, переважно портретів і натюрмортів, які дають добру уяву про акварельні досягнення мисткині, значна частина її творчого доробку зберігається також у приватних зібраннях. Кожний натюрморт, виконаний у техніці акварелі, поєднує гармонію композиційного цілого і дивовижне багатство тональних переходів. Царство запашних квітів, стиглих плодів, яскравого сонячного світла промовисто свідчить про дари Херсонського півдня. Чарівні троянди у прозорих скляних вазах, привабливі солодкі фрукти на білих тарелях, які оповиті чистим прозорим повітрям асоціюються з порою юнацтва, пробудженням почуттів, коханням. (“Натюрморт з білою квіткою”. 1988 р., “Виноград”. 1998 р., “Натюрморт з хурмою. Східний.” 1989 р.).

Венера Такаєва. Портрет дітей. Молоко. (Гюзель та Гася). 1975. Папір, акварель

В акварельних портретах, більшість яких створено у попередні часи, переважають дуже вірно схоплені дитячі та юнацькі образи. В портретах дочки Гюзель (“Молоко”. 1976 р.) чи “Шестикласницях” (1981) відображені прекрасні дитячі обличчя з чистими відкритими очима і лагідними усмішками. Вони охоплені теплим сонячним світлом, що грається у волоссі та на очах дітей. В портретах Марини Бондар (1977) чи Тані Каріданової (1990-ті) відчувається тяжіння художниці до східного типажу, експресії соковитих фарб.

Венера Такаєва. Фрукти та кераміка. 1986. Папір, акварель

Акварелі художниці – це натхненна поезія барв і світла. Такаєва часто застосовує прийом роботи по-мокрому, поєднуючи ніжні прозорі плями акварелі з насиченими.

Великий творчий досвід, працелюбність, вміння безкінечно захоплюватись красою оточуючого світу і постійно вдосконалювати себе стали запорукою майстерності Такаєвої та її плідного творчого розвитку на теренах Херсонщини.

Владислава Дяченко, мистецтвознавиця