Фігуристки у порцеляні

В колекції Херсонського художнього музєю знаходяться дві роботи із зображенням фігуристок, що були створені на двох українських керамічних заводах — Полонському заводі художньої кераміки (одному з найстаріших керамічних заводів України) та Київському експериментальному кераміко-художньому заводі. Обидві фігурки випускались у 1950-60-х роках минулого століття. Кожен із заводів мав власну серію декоративних фігурок на тему спорту, серед яких були і фігуристи. І це не дивно, бо фігурне катання мало великий успіх серед публіки — як один з видів спорту, що активно розвивався у той час. Обидві фарфорові статуетки були подаровані художньому музею приватними особами («Фігуристка» – у 2007-му, фігурка «На катку» – в 2012 році) і стали окрасою музейної колекції української порцеляни.

Перед нами дві спортсменки, що готуються до виходу на лід. Робота «На ковзанці» представляє спортсменку, що сидить, одягаючи рукавиці. Дівчина одягнута у біле плаття з блакитним кантом по подолу та коміру. На голові рожева шапочка, в тон з рукавицями та ковзанами. Статуетка «Фігуристка» зображає дівчину, що стоїть біля бортику ковзанки, готова кожної миті розпочати свій номер. Правою рукою вона спирається на бортик, ліва — піднята до обличчя. Одягнута в біле. Яскравими кольоровими акцентами скульптури є червоні шапочка, рукавиці та ковзани.

Ці статуетки активно тиражувались і на інших керамічних заводах, таких як: Слов’янський керамічний комбінат, Баранівський та Городницький фарфорові заводи. Однак першопочатково обидві фігурки були створені на Київському експериментальному кераміко-художньому заводі. Автором скульптури та розпису була Оксана Леонтіївна Жникруп — одна з плеяди майстрів-фарфористів, чия творчість сильно вплинула на розвиток фарфорової пластики в Україні у другій половині ХХ століття.

Оксана Леонтіївна народилась 31 січня 1931 року у місті Чита, Забайкальського краю. Професійну освіту Жникруп отримала на скульптурному відділенні Одеського художнього училища ім. М. Грекова (1948-1952). Тут вона навчалась у відомого скульптора та педагога Мирона Кіпніса.

Свою творчу кар’єру Оксана Жникруп розпочала на Баранівському фарфоровому заводі у 1952 році, одразу після закінчення вишу. Рання творчість майстрині свідчить про те, що її цікавили «театралізовані» композиції та можливість створювати ефектні розписи надглазурними фарбами, люстром і золотом. На Баранівському заводі Жникруп розробила свою відому композицію «Балерини». Перша з серії, присвяченої балету, ця композиція була втілена і затверджена до виробництва вже на Київському експериментальному кераміко-художньому заводі. Сюди майстриню запросять працювати у 1955 році. І решта її творчої діяльності (до 1987 року) пройде на заводі, який не лише виготовляв сувенірну продукцію, а й був своєрідною творчою «лабораторією» для митців. І це давало виняткову можливість для польоту творчої фантазії.

За 32 роки на Київському експериментальному кераміко-художньому заводі Оксана Леонтіївна створила понад сотню творів малої фарфорової пластики, розробляла мініатюри та іноді моделі посуду. Як живописець майстриня розписувала не лише власні роботи. Вона також малювала ескізи для деколі (деколь або декаль (англ. Decal) – технологія перенесення зображення, виконаного на спеціальному папері, на будь-які інші предмети) та розписувала роботи інших скульпторів заводу.

Серед фарфорової пластики, створеної Оксаною Жникруп, знайшли своє відображення народний епос, пісні, казки, класична література (Гогль, Шевченко тощо), сцени з повсякденного життя, а найбільше — сценічні мистецтва, такі як цирк та балет. Творам майстрині київського періоду характерні чіткість силуету, плавність ліній, лаконізм моделювання форми, вишуканість пропорцій, делікатність розпису та ліричний настрій персонажів.

Анна Фурса, наукова співробітниця

Література:

  1. Не только Леночка. Выставки с балеринами Оксаны Жникруп и Джеффа Кунса — не плагиат, а сотрудничество [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://artchive.ru/news/2776~Ne_tol’ko_Lenochka_Vystavki_s_balerinami_Oksany_Zhnikrup_i_Dzheffa_Kunsa_ne_plagiat_a_sotrudnichestvo
  2. Нечепоренко Т.С. Київський експериментальний кераміко-художній завод// Енциклопедія сучасної україни [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://esu.com.ua/search_articles.php?id=11304
  3. Оксана Жникруп// Бібліотека українського мистецтва [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://uartlib.org/ukrayinski-hudozhniki/zhnykrup-oksana/
  4. Полонский завод художественной керамики [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://artlot24.ru/article/polonskij-zavod-hudozhestvennoj-keramiki-56
  5. ​Тендітна фарфорова скульптура Оксани Жникруп [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://unc.ua/pochitat/tenditna-farforova-skulptura-oksani-zhnikrup-263

Співробітники щиро вдячні за багаторазове сприяння в роботі Заслуженому працівнику промисловості України, людині великих знань у галузі керамічних виробництв України Людмилі Карпинській.