Борис Григор’єв. Маскарад
Борис Григор’єв — один із найяскравіших санкт-петербурзьких художників, графіків початку ХХ ст. Він успішно співпрацював з модним літературно-художнім журналом «Сатирикон», для якого малював карикатури, був добре знайомий з представниками театрально-художнього і літературного авангарду. За творчими поглядами найбільше тяжів до кола символістів, проте властиве карикатуристам вміння бачити типове і характерне спонукало його до використання гротеску, що наблизило Григор’єва до авангардних пошуків, зокрема, експресіонізму.
У 1916 р. Григор’єв спільно з художниками Олександром Яковлевим і Сергієм Судейкіним декорували артистичне кафе «Привал комедіантів», де збиралася вся літературно-художня богема Санкт-Петербурга. Саме там він міг бачити мініатюрні театральні імпрези в клубах тютюнового диму нічних відвідин. Люди-маски, які танцюють у химерному маскараді, зображені на високому сценічному майданчику. Про це свідчить профіль невідомого, який закинув голову вгору у самих підмостків сцени. Він споглядає воістину фантастичний спектакль, де грань між життям і лицедійством зникла. Хто він? Поет-футурист Давид Бурлюк у своєму улюбленому лорнеті або, можливо, режисер Всеволод Мейєрхольд, який поставив авангардну прем’єру «Маскараду» за твором Михайла Лермонтова, з упевненістю сказати складно. Таємниця залишається і за іншими персонажами цієї буфонади.
«Маскарад» Бориса Григор’єва, один із найцікавіших творів у зібранні Херсонського обласного художнього музею, був викрадений російською окупаційною адміністрацією перед відходом з міста у листопад 2022 року. Місцеперебування картини невідомо.