Микола Пимоненко. Великодня заутреня (варіант)

Микола Пимоненко (1862-1912). Великодня заутреня (варіант). Полотно, олія

Видатного українського художника Миколу Пимоненка можна назвати провідником українства в Європі. Він виставляв свої роботи у Мюнхені, Парижі, Берліні, Лондоні. Його було обрано членом Паризької інтернаціональної спілки мистецтв і літератури. Ряд творів митця придбали закордонні галереї: картину «Гопак» придбав Лувр, полотно «Вихід з церкви в страсний четвер» — музей у Мюнхені.

У картині «Великодня заутреня», що ілюструє традицію освяти пасок під час одного з найбільших православних свят, відтворені всі характерні для майстра риси. Типовим для Пимоненка було звернення до народного, але сучасного йому життя. Побудова складної, багатофігурної композиції включає в себе і глядача, роблячи його безпосереднім свідком подій біля старої сільської церкви. Досить вільна манера письма, складна за відтінками колірна гама посилюють емоційність твору. А колористична краса від прийому освітлення, природного та штучного, створює відповідний святковий та пасхальний настрій.

Це полотно разом із більш ніж 10 тисячами творів мистецтва викрадено російською окупаційною владою з колекції Херсонського обласного художнього музею. Мародерство відбулось перед втечею загарбників з Херсона на початку листопада 2022 року. Де зараз перебуває картина, невідомо.