Лазар Штирмер. Відображення епохи
20 жовтня о 14.00 відкривається виставка-ретроспектива творів відомого херсонського художника Лазаря Штирмера, присвячена 95-річчю від дня народження митця, який вже пішов з життя. Його ім’я асоціюється з історією створення Херсонської обласної організації Спілки художників України та культурним розвитком краю другої половини ХХ ст.
Штирмер Лазар Шулимович народився 9 вересня 1922 року в Херсоні, у робітничій сім’ї. Вперше долучився до образотворчого мистецтва, навчаючись в ізостудії міського Палацу піонерів під керівництвом художника Федора Савченко-Осмоловського. У 1939р. Штирмер вступив до Херсонського художнього училища мистецтв, а після його реорганізації перевівся до Луганського художнього училища на відділення живопису. Восени 1941 року був вимушений перервати навчання та евакуюватися до Північного Казахстану. У 1946 р. Штирмер повернувся у рідне місто, де успішно поєднував роботу художника в одному з міських кінотеатрів та викладача ізостудії. З часом митець вирішив продовжити навчання у Кримському художньому училищі.
Професійна діяльність Лазаря Штирмера охоплює період з середини 50-х до кінця 90-х років ХХ ст., де відобразились риси суперечливого у своєму розвитку мистецтва радянської епохи. Творча зрілість художника прийшлася на добу «суворого стилю» з його героїзацією образів людей праці, створенням монументальних композицій високого громадянського пафосу, стриманою колористичною гамою.
Герої Штирмера — ткалі і спортсмени, люди мистецтва і прості робітники, колгоспники і студенти — дуже різні за покликанням та життєвим досвідом. Художник створює низку портретів, в яких прагне виявити найбільш характерні риси своїх моделей.
Численні натюрморти представляють композиції, що побудовані з предметів повсякденного життя, позбавлених особистого емоційного забарвлення. Кожний предмет художник вимальовує підкреслено матеріально, значимо, об’єктивно.
У пейзажному жанрі Штирмер обирає епічні, панорамні мотиви, які трактує узагальнено: високе небо, безкрає море, величний ліс. Багато пейзажів доповнені жанровими елементами.
Сьогодні полотна Лазаря Штирмера сприймаються як художній документ своєї епохи.