Долі двох інженерів в одному екслібрисі
Для тих, хто цінує книгу і все, що з нею пов’язано, продовжуємо розповідь про долі власників книжкових знаків і їхніх бібліотек. В цьому плані, музейне зібрання екслібрисів дарує нам невичерпні можливості.
Серед багатьох графічних мініатюр екслібрис «Изъ книгъ Н.К. Пятницькаго.» (1915) привернув особливу увагу, бо і його власник Микола Костянтинович П’ятницький (1871-?) (фото зліва), і автор Олександр Олександрович Баришніков (1877-1924) (фото справа) – люди, які внесли значний внесок в розвиток архітектури України.
Власник екслібрису народився в Одесі, в сім’ї директора міської гімназії, дійсного статського радника Костянтина Андрійовича П’ятницького. Закінчив Петербурзький Інститут цивільних інженерів.
Відомо, що в 1895 році молодий інженер Микола П’ятницький подав до Одеської міської управи проект механічного підйомника, який і було побудовано в 1902 році уздовж Потьомкінських сходів. Це був один з перших фунікулерів у Російській імперії. Протягом багатьох років він справно працював і періодично відновлювався.
А потім з’явився залізобетонний експериментальний маяк у Миколаєві, спроектований П’ятницьким у співавторстві з Олександром Баришніковим і побудований на Ожарській косі Бузького лиману. Великі сумніви у всіх викликала міцність будови. Про це писали навіть у зарубіжних технічних виданнях. Однак час підтвердив правильність інженерних розрахунків авторів. Ожарській маяк довгі роки успішно експлуатувався і був зруйнований лише під час Другої світової війни.
Авторський тандем Миколи П’ятницького і Олександра Баришнікова залишив про себе пам’ять і в Києві, для мешканців якого, спільно з Артуром Адольфовичем Абрагамсоном (1854-1924), було спроектовано і збудовано Михайлівський механічний підйомник. Цей фунікулер з довжиною підйому в 200 м, двома вагонами місткістю по 70 пасажирів було відкрито в травні 1905 року.
А ось херсонці, вирушаючи на рибну ловлю в затон суднозаводу, напевно, і не здогадуються про те, що колись в давнину його називали «затоном П’ятницького», бо саме він спроектував цей залізобетонний «малий ківш».
На книжковому знаку, на фоні чорного неба у зірках, зображено вершника, який підняв свого коня дибки. Мовою екслібрисної символіки автор нагадує про найбільш значуще в житті архітектора – винахід фунікулера і будівництво маяка за абсолютно новими (для того часу) технологіями.
Наталя Кольцова,
завідуюча науково-експозиційним відділом
Тегі: #ArtMuseumKherson, архітектура, екслібрис